imanaslovenie.reismee.nl

Zondag, maandag & dinsdag; de eerste twee schooldagen

Zondag19.03

Tot 13ukonik even bijslapen (uiteraard om 7.30u wakker joepie ...) Daarna een beetje rommelen en kijken hoe hetappartementingericht isenzo.


Om 13u kwamMelanijame ophalen om te gaan lunchen bij haar ouders.Het is te vergelijken met een 3 gangen diner in Nederland. Soortnoodlesoepvooraf. Dan Wienerschnitzel met groente en een soortaardappelpureemetuien komkommer. En als toetje iets wat mij het meest deed denken aan kerstbrood haha. Maar dan zonder de spijs (gelukkig). Ik kreeg eensouvenirtjevan de vader vanMelanija. Hij is bijenhouder en heeft van het bijenwas kaarsen gemaakt. Dus op mijn kamer pronkt nu een mooie kabouterkaars (zie foto).

Daarnaweer verder voor een bezoek aan het adres van het hoofd van de basisschool. Ik dacht dat ze vorig jaar ook een stagiaire hadden vanAvansBreda maar ik schijn de eerste te zijn en iedereen is blijkbaar ergnieuwsgierig. Vandaar dat ik morgen om 7.30u op school moet zijn terwijl de kinderen om 8.20u beginnen. Zij blij dat ik een ochtend persoon benhehe. Ze vertelde me van alles over de school enwildezaken weten als het Nederlandseschoolsysteemen over mij.
Ik merkdat iedereen super behulpzaam en aardig is dus dat is echtfijn! Ook hier kreeg ik eenkadootje. Zelfgemaakt appelsap en Turkse koffie.(Maandagochtend geprobeerd maar jakkes ik hou niet van diedrapinmnkoffie sorry)

Maandag20.03

Firstdayat school! Goeiemorgen vroege ochtend: 7.30uop school. Maar iedereen vindt dat wat vroeg dus elke dag staat er een grote kop koffie klaar. Ik ben toch wel blij dat ik sinds3wekenkoffie lust want hier wordt het gedronken als water. Iedereen is heelnieuwsgierignaar mij, docenten en leerlingen. Maar iedereen spreekt goedEngelsen voor de jongste is er het handen en voeten werk.
De kinderen gaan hier naar de basisschool tot hun 14/15e dus sommige zijn al zwaar aan het puberen haha.Maargoedwelgoede eerste dag. Morgen nog een dag voor introduceren aan de kinderen/ klassen die ik nog niet ken. En ik verwacht vanaf donderdag lessen geven. Ik krijg dan ookmneigen rooster met klassen, best cool
Om 13u moesten we naar een kantoor om te zorgen dat ik de juiste Sloveense papieren krijg aangezien ik hier langer ben dan 90 dagen, 99 om precies te zijn. Dus dat is bijna gelukt. En verderhetcontract ondertekendvoor het appartement. Huur is hier niet normaal goedkoop dus ideaal. Wat ik hier heb betaal je in Nederland ongeveer500eurovoor denk ik, hier is het 150 p.m.
Verder eindelijkmnhuisgenoten ontmoet. Super leuke meiden die geloof ik wel van een feestje houden dus ik sluit gewoon aan . Ik had een pak stroopwafels voor ze meegenomen. Laura had de helft al op tegen de tijd datNuriathuis kwam haha. Zijmoeten vanavondeenSpaanse les te geven dus als ze terugkomen gaan we elkaar wat beter leren kennen en kijken we evenhoewe ervoor zorgen dat iedereen weet hoe en wat in het huis. Zijwonenal sindsseptemberhier dus ik moet even kijken welke regels ze hebben maar ze hebben al gezegd dat als ik ergens anders over denk dat ik het moet laten weten dus is heel fijn. Gaat helemaalgoedkomenhier!

Dinsdag 21.03

Okeom een idee te geven van het Sloveense schoolsysteem:
De kinderen komen rond 7.30u op school als ze nog bijspijker lessen hebben. En vanaf 8.20u start deofficiëleeerste les. Bij binnenkomst gaan de schoenen uit en trekken ze een soort sloffen aan. Echt geen gezichtmaarjaiedereen doet het dus toen ik uitlegde dat ik dit niet ken en vroeg wat zij ervan vonden kreeg ik amper reactie. Ze weten niet beter natuurlijk.
Verder hebben ze hier geen pauzes waarbij ze met een leerkracht naar buiten gaan. Ook wisselen ze zelf van lokaal en blijft de leerkracht in zijn/ haar lokaal wachten op de volgende groep. Dit gebeurt vanaf de bovenbouw: 5thgrade(groep 7). Verder eten ze om 13u warm (zie foto) ens 'middagszijn er nog hooguit twee lessen voor ze uit zijn. De school is om 14.35u op z'n laatst uit en daarna is er evt. tijd voor bijlessen. Ik moet zeggen dat ik verwacht had dat het er hier allemaal wat strenger aan toe zou gaan. Nouamehoela! Ik ben geen strenge juf maar soms moet ik me zelfs inhouden terwijl de eigen leerkracht er niet op reageert :P.

Ik had afgelopen zondag een introductie presentatie gemaakt die handig is voor elke klas. Waar deze pannenkoek even niet over had nagedacht was dat ik die presentatie dus 13x moet herhalen. Vandaag het laatste uur was de 10e keer en ik was er wel klaar mee. Dus voor de volgende keer even een aantal variaties maken om het voor mij ook leuk te houden. Maar morgen nog 3 en degene die me dan nog niet kennen hebben dikke, vette, pech .
Iets wato.a. voorkwam in mijn presentatie was de eetgewoonten. Dus het resultaat is morgen een Nederlands ontbijt inthe5thgrade, dus een boterham methagelslag. De kinderen raakten er niet over uitgepraat haha dus super leuk!
VanMelanijaheb ik vandaag te horen gekregen dat er al 2 'field trips' aankomen en een Engels weekend in mei dus super leuk! En de kinderen zijn super open en willen echt proberen met mij te communiceren. Dus de Engelse docenten zijn blij dat ze mij duidelijk zien als een manier om te laten zien wat ze al kunnen. Uiteraard kunnen ze bij mij niet terugvallen op het veilige Sloveens dus dat was even spannend maar geenproblemen hiero

Nasvodenje!


Reacties

Reacties

Pleuni

Heel leuk verhaal weer Imaan!! XX

Alina

Klinkt echt jaloers makend! Succes met het ontbijt met de kinderen haha.

Bob

Hoi Imana,
Leuk om te lezen dat het goed met je gaat.
Geniet ervan !!

oma

ik heb genoten van je verhalen.en de foto's.
maak er wat van. liefs oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!